Buscar este blog

31 de octubre de 2023

Sortida a les Agudes

24 Setembre del 2023

Sortida a les Agudes per la cresta del Castellets i tornada per els camins del Pou de Glaç.

Ens trobem a les 7,30, com sempre al Canaletes, i aquest cop ens diriguirem cap el Montseny, concretament al aparcament de Sasferres, molt a prop de Sant Marçal camí molt utilitzat per pujar al Matagalls.

Preparem les motxilles i enfilem travessant la carretera cap a les Agudes. Trobarem diferents grimpades i desgrimpades pels diferents Castellets, pasarem també per la cadena equipada i per la placa amb record d'un excursionista.

La part final abans d'assolir el cim de Les Agudes és el que presenta més
verticalitat però amb cap moment presenta gaire difucultat. Avui formem un grup força nombrós però tothom avança sense problemes. Un cop al cim fem una parada per menjar alguna cosa i observem el curiós rellotge solar. La concurrència aquí dalt es força nombrosa, està be veure el "boom" que ha tingut la muntanya en els últims anys. (A vegades penso que encara hi ha pocs accidents, veient el que es veu).

Farem una baixada molt més llarga que la pujada, veurem uns magnífics boscos de faig i com no, diversos pous de glaç molt ben conservats i francament algún d'una alçada considerable i de realització costossa i perfecte.

Tardem unes 6 horen en fer tot el circuit i abans de acomiadar-nos fem una cervesa i amb un bon gust de boca, tothom cap a casa seva.

30 de octubre de 2023

Sortida a la Vall d'en Bas ,TORRENT DEL PUIG

DISSABTE 17 DE JUNY DEL 2023
SECCIÓ MUNTANYA AMB ENCANT

El passat 17 de juny vam anar a fer una circular als Hostalets d'en Bas, als Salts i Gorgs del Torrent del Puig.

Després de trobar-nos al Canaletes a les 7,30 del Matí ens vam enfilar fins a la Garroxa per arribar amb els cotxes fins l'inici de l'activitat amb algun problema d'algún conductor per arribar al lloc pactat.
Treuen coca i alguna copa de Cava per celebrar que avui fa anys l'incomparable i inclassificable amic Pineda.
Agafem els bàrtols i ara sí enfilem el camí que ens portarà a la Font de Fogoses, bonic lloc com tots els que anirem veient. Seguim el camí i anem contemplant la Gorga de l'Ansat, la dels Cristians, i ens quedem bocabadats amb el Sant de L'Olla que baixa prou ofanós degut a les passades pluges. Ens surt la vena barranquera i pensem amb la possiblitat de què no estigui obert. Com que el camí ens porta a la capçalera tenim temps de trobar una intal.lació ja vella i una de força recent, llàstima.

Seguim pujant i ho fem per un petit grau equipat amb una corda que passa entre unes pedres a la banda esquerra hídrica del saltant i seguim fins al Coll del Petró. Veurem el Salt de l'Hostalot i farem parada a la Font de les Marrades, allà anirem per el espectacular Grau d'Olot (camí empedrat ) fins l'Hostal del Grau on podem imaginar-nos la importància d'aquesta via de comunicació. Des de l'Hostal ens diriguim fins el Mirador dels Boixos amb boniques vistes a diferents Valls, resseguim un camí de baixada i ens plantem a la mina dels Bandolers, una gran esquerda d'uns 60 mts de llarg per 2 d'amplada, utilitzat pels bandolers per amagar-se. Ara ja sí, tornant a la Font de les Marrades agafem el camí fins a l'inici de la ruta.

Ens quedem a dinar i abans però tenim temps de visitar el Santuari del Far i les espectaculars Roques Encantades al Coll de Condeu. No es pot demanar més.

20 de octubre de 2023

Sima del Cabezo - Cova de la Mola a Fanzara

Pont del Pilar 2023

Tercer dia, aquest també es preveia un dia dur. Es volia anar a la sima del Cabezo (-146m), molt aprop d’on havíem estat el dia anterior. En realitat es tracta d’avencs que es troben a la mateixa falla tectònica.

L’aproximació ja era més llarga que la del dia anterior. Encara que el material necessari per fer l’avenc no era de bon tros tant nombrós. La idea era fer una via per anar a veure unes sales amb formacions i baixar més tard al fons de la cavitat.

En aquesta ocasió la persona que instal·lava va ser el David de primer seguit pel Subi.

Per començar ja vàrem trobar dues boques quan en les “topos” actuals només apareix una, després de consultar tota la informació es va concloure que la boca que apareix a la “topo” es la via més clàssica i la que té les instal·lacions mes actualitzades.

Aquesta va ser la boca per on es va baixar.

Per sota del primer replà ja s’agafava una esquerda que t’envia a un segon replà, en aquella segona repisa només i caven com a molt tres persones i ja es veu que tot esta una mica precari.

El pas següent era baixar fins a cota -50 on existeix un gran pèndol per arribar a les sales on existeixen les formacions, en aquest punt es va poder veure que a l’hora de fer el pèndol les pedres de la paret s’aguantaven pel seu propi alè, i després de que caigués una gran roca al fons es va decidir que no calia exposar-se més per fer la cavitat i vàrem girar cua a dinar a fora.

- - - - - - - - - - -

Com que encara quedava dia per endavant es va decidir de fer una petita cova coneguda a la zona i que en principi era senzilla i la “topo” donava a entendre que la faríem en un obrir i tancar d’ulls.

Era la Cova de la Mola a Fanzara, una cova amb una part de desenvolupament horitzontal i que segons la informació tenia un parell de pous no massa profunds.

Vàrem agafar només els “pingos” 2x 20 i 1x30, mitja dotzena d’instal·lacions.

En un primer moment, després d’una aproximació sense quasi desnivell el que impressiona es la mida de la boca, des de fora esta tapada per la vegetació però un cop dins les mides son realment impressionants.

La boca queda tapada per aquesta vegetació

Un cop dins es pot veure que aparentment es una cova amb recorregut horitzontal.

Al fons de la gran sala d’entrada existeix un primer pou,

Allà la cova canvia radicalment. Es converteix amb una cavitat molt més estreta però amb moltes formacions per tot arreu.

Els pouets s’encadenen un darrera l’altre. Son estrets, molt formats i en alguns casos amb enderrocs una mica precaris i inestables.

També hi ha alguna saleta on ens permet parlar per on continuar progressant ja que les opcions son variades

Finalment el que es preveia una petita visita a una cova es va convertir en una activitat que ens va omplir tota la tarda, a la sortida ja era quasi fosca nit.

l’Avenc de la Figa (-191m) - Zona de Fanzara

Pont del Pilar 2023

El segon dia, era un dels plats forts de tot el cap de setmana, en aquest cas era l’Avenc de la Figa (-191m), a la zona de Fanzara, l’avenc més profund de la província de Castelló. Un avenc de naturalesa tectònica situada a una gran falla on s’hi troben diferents avencs.

La quantitat de material necessari, tant en cordes com mosquetons cintes, era un handicap per aquest avenc. Uns 300 metres de corda, uns 50 mosquetons i una dotzena de cintes per fer desviadors. Encara que l’aproximació des del cotxe no seria un problema.

L’ancoratge de la primera instal·lació tampoc. Ja que era mòbil.
El tamany de la boca tampoc feia justícia a la profunditat de tot l’avenc

Els encarregats d’instal·lar la cavitat van ser el Subi com a primer i el David com a segon. Els altres anàvem d’avituallament i de sherpes de material.

La instal·lació no es gens fàcil, ja que la cavitat en sí es molt atlètica, les instal·lacions estan desplaçades.

Hi ha llocs on hi ha corda en fixe, la zona dels passamans es realment dificultosa ja que les formacions de les parets i la progressió mig “volada” fa que els petates s’enganxin a cada moment.

L’avenc en si es de dimensions estretes en quasi tot el seu recorregut.

En general no es massa còmode la seva progressió encara que es fa peu a tota la cavitat de vegades seria millor que fos una mica més ample.

A la sala de baix tampoc es pot dir que fos molt còmode on poder comentar la jugada.

En aquest punt el Sergi juntament amb el Subi van anar desinstal·lant. Sort que el Sergi esta fort, va poder amb tot. Deu n’hi do amb l’esforç que va fer.

Finalment al cap de 8 hores vàrem anar desfilant tots pel foradet d’entrada. I a descansar a Castelló.

19 de octubre de 2023

La Covatilla - Zona de Aín-Fanzara a la província de Castelló

Pont del Pilar 2023

Aquests dies del pont del Pilar es va anar a la zona de Aín-Fanzara a la província de Castelló.

La delegació de l’Egan estava formada per: Angel, David, Judit, Subi, Sergi i Jordi.

Un cop descarregat tot l’equipatge a la casa on descansarem després de fer espele. A mitja tarda vàrem anar a cercar la cova al poble d’Aín, on existeix una cova-mina, anomenada La Covatilla” on hi ha vestigis de presencia humana des de l’edat de bronze, i on s’ha utilitzat per diversos usos, des de l’extracció de calç, extracció d’aigua, fabricació de pólvora i com d’amagatall.

La informació que disposàvem era extensa i molt detallada tant que al final la cova en si ens va saber a poc.

En la part mes profunda existeix un riu subterrani amb un salt d’aigua i on es troba la gran part del recorregut. Una part no es va poder fer degut a que quedava sifonat i no hi havia ganes de mullar-se gaire

Detall del salt d’aigua i del riu subterrani. A mida que anem baixant pel riu, la progressió es va tornant més estreta i baixa

Al llarg del recorregut existeixen diferents formacions que encara que no son grans son molt maques.

El recorregut es molt longitudinal

En la part “artificial” de la cova es poden veure galeries excavades a la roca

També vàrem trobar la pica que segons la bibliografia trobada la feien servir en la fabricació de la pólvora.

Al final es va fer un intent d’abandonar a l’Angel tancant-lo dins de la cova, però ens va semblar que la reixa era prou ample i no era impediment perque s’escapés